AUTO'S

Ginetta G50

Ginetta is een Brits merk gespecialiseerd in het maken van race wagens, straat legale modellen zijn niet de prioriteit. Sinds 1958 concentreert Ginetta zich vooral op het circuit gebeuren. Voor de 50ste verjaardag van het merk werd the Ginetta G50 gelanceerd.

In het eerste productie jaar werd de G50 direct kampioen in de GT4 categorie van het Britse GT kampioenschap, In totaal heeft de G50 het kampioenschap 4 keer gewonnen. De uitstekende prestaties van de wagen zorgde er al snel voor dat het een favoriete keuze werd voor vele GT4 race teams. De G50 heeft ondertussen al vele races en kampioenschappen gewonnen overal ter wereld. 

Specificaties

- Ford Duratec 3.5L V6
- 340 PK
- Motec ECU
- Hewland sequentiele versnellingsbak
- ATB differentieel
- FIA gecertificieerde fuel cell
- FIA gecertificieerde rolkooi

- Totale gewicht van 1025 Kg
- Ohlins schokdempers
- 6 pot remklauwen voor
- 375 mm remschijven voor
- 4 pot remklauwen achter
- 330 mm remschijven achter
- Carbon spoiler, canards en splitter
- Toyo R888R semi-slick banden

Ginetta G55

De Ginetta G55 is de opvolger van de G50. Met een meer aggresievere styling ziet hij er iets anders uit, maar onderhuids is hij grotendeels hetzelfde. De grootste veranderingen zijn te vinden aan de motor en aerodynamica.

De G55 kreeg de nieuwe 3.7L versie van de Ford Duratec V6. Nieuwe nokkenassen, aandrijfstangen, zuigers en de grotere cylinder inhoud zorgen voor een extra 30 PK

Dankzij de nieuwe carroserie weegt de G55 nu nog maar 975 Kilogram. Ook is er meer downforce dankzij de grotere spoiler en diffuser achteraan en de splitter vooraan. De grootste winst aan downforce komt er door de nieuwe locatie van de uitlaat, deze is nu aan de zijkant van de auto waardoor een volledig platte bodem mogelijk werd. Dit zorgt ervoor dat de lucht sneller onder de auto beweegt waardoor deze werkelijk aan de grond gezogen wordt.

Al deze updates zorgen ervoor dat de G55 bijna 5 seconden sneller is dan zijn voorganger op Spa Francorchamps. 

Specificaties

- Ford Duratec 3.7L V6
- 370 PK
- Motec ECU
- Hewland sequentiele versnellingsbak
- FIA gecertificieerde fuel cell
- FIA gecertificieerde rolkooi

- Totale gewicht van 975 Kg
- Ohlins schokdempers
- 6 pot remklauwen voor
- 380 mm remschijven voor
- 4 pot remklauwen achter
- 330 mm remschijven achter
- Carbon spoiler, canards en splitter
- Carbon flat floor

VERSCHIL TUSSEN G50 vs G55

  De Ginetta G50 is de voorloper van de G55. Maar in wezen zijn deze auto’s erg gelijk zo zijn ongeveer 85% van de onderdelen van beide wagens gelijk. Bij de G50 heeft men zich gefocust op het ontwikkelen van een competitieve racewagen, en daar zijn ze meer dan ooit in geslaagd. Maar er waren een aantal dingen die beter konden.

Zo heeft men dus bij de ontwikkeling van de G55 enkele zaken verbeterd. De belangrijkste zaken zijn: Het bodywork. Het verschil tussen beide wagens is vrij groot als je ze naast elkaar ziet staan. De G55 ziet er veel moderner en agressiever uit. Tevens zijn alle bevestigingen, deuren en carroserieonderdelen veel beter uitgewerkt. Moeilijk te geloven dat deze auto’s onderhuids nagenoeg hetzelfde zijn. De motoren zijn in beide wagens een Ford V6 Duratec motor. Bij de G50 wordt gebruik gemaakt van de 3.5 motor. Deze motor is ook in zijn basis versie terug te vinden in verschillende productie wagens van Ford in de Verenigde Staten.

Tijdens de ontwikkeling van de G55 had Ford een nieuwe 3.7 motor ter beschikking, en zou de 3.5 geleidelijk aan  uit productie gaan. Daarom werd besloten om de G55 met deze nieuwe 3.7 uit te rusten. Door strengere emissie normen en toevoegen van katalysatoren is het vermogen verschil beperkt gebleven tot 20 Pk. Uiteraard zijn het geen standaard productiemotoren die in deze wagens gebruikt worden. Ginetta bouwt deze motoren om voor het gebruik in de motorsport. Zo zijn deze uitgerust met Dry-sump smeersysteem, andere nokkenassen, aandrijfstangen, zuigers en motormanagement.

Het grootste verschil bij de ontwikkeling van de G55 is dat er werk gemaakt werd van een verbeterde aerodynamica. Bij de G50 loopt de uitlaat in het midden van de auto naar achter, waardoor er geen gesloten vlakke bodem mogelijk is. Hierdoor is het downforce effect beperkt. Bij de G55 lopen de uitlaten langs de zijkant van de wagen. Hierdoor is de onderkant volledig gesloten en vlak. Nu kan de  luchtstroom onder de wagen geoptimaliseerd worden, en werd een front splitter en grotere diffusor toegevoegd. Hierdoor heeft de G55 een beter rondetijd op snelle circuits. Vooral voor de al wat geoefendere piloten erg boeiend om het verschil te ervaren. Maar verder zijn de wagens identiek. Beide wagens gebruiken hetzelfde chassis, ophanging, versnellingsbak, en bediening.

Verschil tussen G50 en G55

TECHNISCHE INFO

 De gebruikte wagens zijn Ginetta G50 en G55. Dit zijn volbloed GT4 wagens, welke zonder aanpassingen zo kunnen deelnemen aan de grote Europese kampioenschappen.   Enkel van de G50 voorzien we een gelimiteerde versie met minder agressief motormanagment en vergevingsgezindere en voorspelbaardere bandenkeuze. De wagens zijn voorzien van  een buizenchassis met geïntegreerde rolkooi.

De carrosserie is glasvezel en carbon. Het interieur is erg krap en wordt volledig bepaald door enkel de noodzakelijke bedieningselementen. De V6 3.5L of 3.7L motor zijn volledig afgestemd en verzegeld voor competitie en hebben respectievelijk 340 Pk (G50) en 370 Pk (G55). De motoren zijn voorzien van een Dry-sump smeringssysteem en performant koeingssysteem om te kunnen strijden in endurance wedstrijden in warme klimaat. De versnellingsbak is een Hewland sequentiële versnellingsbak met rechte vertanding.

Dit geeft dan ook het typische geluid van deze wagens. De versnellingsbak wordt bediend met een pneumatisch Geartronic paddleshift systeem. Starten en stoppen dient nog steeds te gebeuren met de Twinplate koppeling. Het remsysteem is een manueel regelbaar Alcon systeem met 4 of 6 pots rem klauwen. Deze remmen zijn erg krachtig, en in combinatie met Slick banden is remmen “like hitting a brick wall”. De rembalans tussen voor- en achteras kan vanop het dashboard bij geregeld worden afhankelijk van de omstandigheden. 

Op het stuur staat een Motec racing display, dat in combinatie met de op het circuit geplaatste IR Beacon uw rondetijden rechtsreeks weergeeft. U staat in contact met de (co)piloot via een geavanceerd intercom systeem en met de pibox via radio. U kan zo instructies doorgeven aan de technieker in de box om eventuele aanpassingen onmiddellijk uit te voeren terwijl u in de wagen blijft zitten. Denk maar aan het wijzigen van de bandendruk of wisselen van passagier. Ook zijn de auto’s uitgerust met een airlift systeem dat door middel van stikstof de wagens kan opheffen tijdens twee ritten of voor het wisselen van banden.

Als warme slicks te lang op een zelfde punt blijven rusten, kan dit voor blijvende indrukking zorgen.  De brandstofcel van 107 L is ruim voldoende om een volledige stint uit te rijden zonder te hoeven bijtanken. Met een verbruik van 0.8 a 1.2 L/min zullen we dus voor een stint meestal 50L brandstof voorzien in een wagen. Door het ontbreken van isolatie en airco, kan het in zo een cockpit aardig warm worden. De enige bron van koele lucht zijn de passieve ventilatieroosters. Op warme dagen kan de temperatuur oplopen tot 60° in de cockpit. Tel daar nog een brandwerend race pak bij en u begrijpt dit fysiek niette onderschatten is.

Ook het geluid in de cockpit is moeilijk te omschrijven. Naast de motor maakt de versnellingsbak en aandrijving een alles overstemmend geluid. Dit wordt gedempt door de speciale geluidsdempers in de helmen, waardoor met elkaar praten tijdens het rijden enkel nog mogelijk is via de intercom. Verder zijn er geen hulpmiddelen zoals ABS, tractiecontrole of stabiliteitscontrole. Zelfs een remservo is niet voorzien. Dit zorgt er voor dat u een heel direct contact heeft met de wagen en u volledige controle over de auto dient te hebben.

Het leeg gewicht van deze wagens bedraagt ongeveer 940 Kg. Met vloeistoffen en één piloot zal men tussen de 1000 en 1100 Kg zitten. Ook al lijkt 340 Pk niet extreem veel, door het lage gewicht en race specifieke onderdelen en afstelling hebben deze auto’s geen probleem om auto’s met veel meer vermogen bij te houden en soms zelfs regelrecht te verslaan.  Zolang men niet te overmoedig wordt, zijn deze auto’s vrij eenvoudig te besturen en staan veel rijders er na een tijdje van versteld hoe vlot en onvermoeid pnd het is deze auto’s ronde na ronde op het toppunt van hun kunnen rond het circuit te sturen.

Een degelijke uitleg en simulator training vooraf is uiteraard noodzakelijk vooraleer men achter het stuur kruipt, tenzij men reeds een ervaren piloot is met dit soort wagens. Als u een liefhebber van techniek bent zal u tijdens deze circuitdagen zeker uw ogen kunnen uitkijken. U zal misschien hier en daar iets opsteken over deze boeiende wereld waar geen probleem te groot is om enkele tienden van seconden te winnen op een ronde. Dit zowel in de pitbox van FunQ, maar nog veel meer in de pitboxen van de andere Europese topteams.

G50 LIMITED

We bieden de G50 standaard aan in een gelimiteerde versie voor verhuur. Op aanvraag kan de auto ook in volledige GT4 specificatie aangeboden worden. Bij de gelimiteerde versie wordt het motormanagment aangepast en het maximale toerental iets verlaagd. Hierdoor zal de auto iets minder “venijnig” uit de hoek kunnen komen, wat sommige beginnende rijders al eens kan verassen. Ook gaan we niet op Full-slick banden rijden.

Deze Slick banden bieden een ongelooflijke grip als ze op temperatuur zijn, maar veel minder grip op normale temperaturen. Ook zullen deze Slick banden minder voorspelbaar reageren. Bij een slick band is er 100% grip, en als je over de grens gaat, plotseling geen grip meer. Hierdoor is het voor een beginnend gebruiker beter om de eerste ervaringen op circuit te doen met een makkelijkere band.

Dit zijn geen normale straat banden, maar banden met een racing compound rubber dat voorspelbaarder reageert en ook koud een goede grip heeft. Deze aanpassingen zijn dus speciaal gemaakt om uw eerste rondjes wat makkelijker te maken, en u sneller en makkelijker vertrouwd te laten worden met de auto. Tweede belangrijke redenen van de aanpassingen is de kostprijs. Door de motor te down-tunen zal dezer minder snel gereviseerd worden en minder verbruiken. Ook zijn de gebruikt banden bij de limited versie heel wat goedkoper en gaan ze langer mee.

GINETTA

We maken voor onze activiteiten gebruik van Ginetta G50 en G55 wagens. Ginetta is een auto merk dat de meesten niet echt bekend in de oren zal klinken, maar was in de jaren ‘60 en ’70 vrij groot. Zelfs groter dan het nu gekendere Lotus op een gegeven moment.

Enkele jaren geleden werd het bedrijf nieuw leven in geblazen door zich uitsluitend toe te spitsen op het produceren van Racewagens. Zij hebben getracht om betaalbare, maar uiterst competitieve auto’s te produceren, om zo de racewereld iets toegankelijker te maken. Dit doen ze vooral door eigen ontwikkeling van hun specifieke onderdelen, te combineren met het gebruik van  standaard onderdelen welke reeds bestaan op de (motorsport-)markt.

Zo zie je Ginetta G55’s in heel wat GT kampioenschappen rijden en winnen tussen auto’s van de gekende en gerenommeerde merken. Deze merken (Ferrari, Lamborghini, Porsche, …)  maken gebruik van hun straatbolides om racewagens te maken. Ze gebruiken dan ook hun eigen onderdelen en motoren. Deze onderdelen zijn een stuk duurder dan de onderdelen die Ginetta gebruikt. Hierdoor kan Ginetta prestaties aanbieden die normaal gezien een veelvoud aan budget vereisen. Ondertussen is Ginetta continu bezig met nieuwe auto’s voor nieuwe kampioenschappen te produceren. Door de prachtige resultaten die deze wagens behalen zie je dit merk meer en meer opduiken in kampioenschappen over heel de wereld.

KOSTEN OP EN NAAST HET CIRCUIT

Graag geven we u ook een kijkje op het kosten plaatsje van zo een echte racewagen. Een dergelijke wagen zit helemaal anders in elkaar als uw standaard straat auto. Bovendien is het gebruik op circuit heel wat zwaarder als het gebruik op straat, zelfs met een sportieve rijstijl. Hierdoor zijn de kosten om zo een race wagen een dagje op circuit te laten rijden niet min. Al deze kosten zijn inbegrepen in de tarieven van FunQ.

Transport: Een racewagen dient met speciaal transport van en naar het circuit gebracht te worden.

Banden: Een setje banden voor deze wagens is niet goedkoop en gaat maar beperkt mee. De slijtage van dit zachte rubber is enorm. Ook kan een band maar een beperkt aantal keer opgewarmd worden, dus ook al heeft een band maar weinig gereden, kan deze toch onbruikbaar en onveilig worden na meer dan 3 keer gebruikt te zijn. Reken voor een setje banden maar op twee a drie keer de prijs van een normaal banden setje.

Brandstof: Deze wagens hun verbruik wordt gemeten in L/min. Onze wagens verbruiken tussen de 0.80 en 1.2L/min, afhankelijk van het motormanagment. Als men op een dag drie uur rijdt, zit je al snel aan 150 a 200 L per wagen.

Toegang tot het circuit: Iedere wagen dient zijn toegang tot het circuit te kopen, en aangezien we enkel rijden op dagen waar de maximale veiligheidsbezetting (Marshalls, medisch team, brandweer,..) gebruikt wordt, heeft ook dit een prijskaartje.

Verzekering: Ieder auto die u gebruikt bij FunQ heeft al een de standaard Bronze verzekering inbegrepen.

Remmen: Een hele dag honderden keren van +200 Km/h afremmen vraagt heel wat van de remmen. Deze remblokken moeten ieder 10 uur vervangen worden. Remschijven ongeveer iedere 20 uur.

Revisies: Dit ziet men niet op circuit, maar deze volbloed racemachines vragen heel wat aandacht. Zo dienen deze motoren iedere 60 uur volledig gereviseerd worden. Inderdaad u leest het goed, Na slechts 60 uur zijn deze motoren zodanig versleten, dat deze naar de fabrikant (Ginetta) dienen te worden teruggestuurd. Versnellingsbakken dienen alle 60 uur geopend te worden voor controle, revisie en om de nodige onderdelen te vervangen. Zo zullen de meest gebruikte tandwielen zelden 180 uur meegaan. Andere delen aan de ophanging, aandrijflijn en differentieel hebben dezelfde beperkte levensduur en dienen gecontroleerd en regelmatig vervangen  te worden.

Veiligheid: Alle veiligheidssystemen hebben slechts een beperkte levensduur, en hebben dan ook een vervaldatum. Zo moeten gordels, stoelen, benzinetanks, blussysteem, helmen, HANS systeem, kledij periodiek en preventief vervangen te worden om toe gelaten te worden in wedstrijden. Bij de activiteiten van FunQ geen we in deze systemen enkel visueel inspecteren en vervangen indien nodig. Al deze werken vragen ook heel wat manuren van gespecialiseerde personen.

U ziet dus dat bij een dagje op circuit heel wat voorbereiding komt kijken en u dus in de tarieven van FunQ niet enkel betaald voor wat er op de dag zelf gebeurd, maar voor een hele machine om oudere trackday opnieuw  betrouwbare en snelle wagens te kunnen beiden.